Druk dla firm

8 zasad projektowania plakatów według Davida Bernsteina

​Dobrze zaprojektowany plakat potrafi wryć się w pamięć na lata i wpłynąć na zachowanie odbiorców. Podstawowym celem tej formy sztuki użytkowej jest przyciągnięcie spojrzeń potencjalnych klientów, poinformowanie o produkcie, a przede wszystkim wzbudzenie potrzeby posiadania usługi, rzeczy przedstawionej w reklamie. Dobry plakat to niełatwa sztuka oparta na metaforze, symbolu, absurdzie czy też zaskakującym żarcie.

O sztuce, która sprzedaje?

Z pewnością każdy z nas kojarzy ten słynny plakat z hasłem: "Papierosy są do dupy" autorstwa Andrzeja Pągowskiego. Wszyscy dobrze znamy także plakaty znanych marek, np. telefonii komórkowych czy globalnych restauracji. Co zadecydowało o sukcesie tych plakatów oprócz rozpoznawalnej marki? Dzięki Davidowi Bernsteinowi znamy odpowiedź na to pytanie. Poznaj 8 zasad projektowania plakatów, które sprawią, że zostaniesz zauważony.

Prostota to podstawa

Pożegnaj wymyślne, barokowe wzory. Postaw na prostotę zarówno jeśli chodzi o przygotowywanie ilustracji, jak i haseł reklamowych. Podpatruj mistrzów, ale pamiętaj o tym, by ostatecznie postawić na własną twórczość.

Jeden dominujący element, czyli mniej znaczy więcej

Projektując plakat, skup się na tym, by wyodrębnić jeden element, który będzie dominował nad resztą. Doświadczony twórca może pokusić się o połączenie ze sobą dwóch mocnych elementów.

Śmiało! Śmiało! Niech błyszczy!

Bilbordy i reklamy to nie miejsce na niedopowiedzenia. Tu trzeba błyszczeć, rzucać się w oczy! Dlatego postaw na mocne akcenty, które będą wyróżniać Ciebie i Twoją markę. Twoim mocnym akcentem może być kontrowersyjne hasło, zaskakujący obrazek czy też nietypowe połączenie kolorów. Co wybierzesz, zależy od Ciebie. Pamiętaj, żeby zawsze zachować umiar.

Dwa punkty dla tekstu

Czy to przypadek, że Bernstein poświęcił aż dwa punkty? Dobre, chwytliwe hasło to za mało. Ważne jest także jego odpowiednie wizualne przedstawienie. Cóż nam z hasła, które jest niewidoczne? Zatem konstruując plakat, pamiętaj o tym, by tekst (jeśli zamierzasz go umieścić) był łatwo zauważalny. Zbyt agresywne tło, za małe odstępy między literami, delikatna czcionka mogą spowodować, że tekst nie będzie czytelny dla Twoich potencjalnych klientów.

Nie wpuszczaj klienta w maliny

Za dużo tekstu może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego, ponieważ "czytelnik" Twojej reklamy może zwyczajnie zagubić się w gąszczu wiadomości. Nawet najlepiej zaprojektowany plakat nie obroni się jeśli nie będzie zawierać treści informacyjnej. Tworząc hasło, które umieścisz na plakacie kieruj się prostą zasadą: "Minimum słów, maksimum treści". To oznacza, że hasło reklamowe powinno być krótkie, proste, a jednocześnie chwytliwe, by łatwo zapadało w pamięć odbiorcy.

Więcej odwagi z kolorami

Czy kolor na plakacie obroni się sam? Oczywiście, jeśli znajdzie się w duecie z inną barwą i to najlepiej kontrastującą. Plakat to Twoja wizytówka. Tu nie ma miejsca na niuanse. Postaw na dwa kolory, które ze sobą mocno kontrastują. W ten sposób zyskasz uwagę Twojego odbiorcy... przynajmniej na kilka sekund.

Małe, duże, a może... całkowity brak?

W najnowszej historii plakatów reklamowych można wskazać tylko dwie marki, które celowo zrezygnowały z pokazywania swojego logo na plakacie. Dlatego, jeśli Twoja firma nie jest znana szerszej publiczności, zaleca się umieszczenie logo marki w projekcie. Oczywiście, wszystko zależy od ustalonej przez Ciebie koncepcji. Być może celowo nie umieścisz swojego logo, ponieważ Twój plakat jest tak kontrowersyjny, że odbiorca sam znajdzie Cię np. w internecie. Jeśli jednak zdecydujesz się na umieszczenie znaku rozpoznawczego marki, usytuuj go na wysokości wzroku, tak, aby odbiorca miał możliwość jego łatwego odczytania. Pamiętaj także, że to nie rozmiar logo jest najważniejszy, ale jego spójność z całą treścią.

Nie powielaj pomysłów

Nie ma nic gorszego niż wykorzystanie pomysłów innych. Tworząc plakaty miejmy na uwadze to, że "czerpanie inspiracji" często może przerodzić się w bezmyślne kopiowanie treści, a to już plagiat. Zapewne zdajesz sobie sprawę, co grozi za tego typu działanie. Po drugie, nic przecież tak nie cieszy jak dzieło, które jest efektem pracy rąk własnych. Bądź oryginalny! Postaw na własne pomysły!