Druk dla firm

Projektowanie wizytówek - o czym należy pamiętać? 7 praktycznych porad

Wizytówka pełni przede wszystkim funkcję reprezentacyjną. Jest reklamą Twojej firmy i świadczonych przez nią usług. Jest także pośrednikiem między Tobą, a Twoim potencjalnym klientem. Chcesz, aby zaprojektowana przez Ciebie wizytówka godnie Cię reprezentowała? Aby nie wylądowała w śmietniku, powinna przykuwać uwagę i prezentować się tak dobrze, jak tylko się da. Aby osiągnąć taki efekt, należy zadbać o kilka parametrów.

Dostosuj projekt do charakteru firmy

Pierwszym i absolutnie podstawowym kryterium efektywnej (i efektownej!) wizytówki jest dobry projekt. Wydawać się może, że zaprojektowanie tak małego kartonika z kilkoma podstawowymi informacjami nie może być trudne. Nic bardziej mylnego! Umieszczenie wszystkich niezbędnych informacji na tak niewielkiej przestrzeni w sposób, który przykuje wzrok odbiorcy, jest wielką sztuką. Podejmując się tego zadania, powinieneś zastanowić się nad specyfiką branży, w której pracuje Twój klient oraz nad tym, co owa wizytówka ma sobą wyrażać. Jakie wartości są najważniejsze dla Twojego klienta? Czy firma, w której pracuje ma spójną identyfikację wizualną, logo lub kolor wiodący? Zanim rozpoczniesz projektowanie wizytówki, koniecznie porozmawiaj ze swoim klientem i dowiedz się o nim jak najwięcej. Ta część Twojej pracy to proces kreatywny - niezwykle ważny dla satysfakcji klienta. Niemniej ważne są jednak kwestie techniczne. Warto pamiętać o kilku prostych zasadach, które mają kolosalne znaczenie dla zadowalającego efektu końcowego.

Zastosuj odpowiedni model kolorów

Po uruchomieniu programu graficznego koniecznie zmień model wykorzystywanych barw z RGB na CMYK. To niezwykle ważne, przede wszystkim, gdy decydujesz się na druk kolorowy. Czym jest osławiony CMYK? To paleta, którą wykorzystują wszystkie urządzenia drukujące. Każda z liter w nazwie tego modelu odpowiada konkretnej barwie atramentu. C to cyan, czyli niebieski, M to magenta, a więc czerwony, Y to yellow, co oznacza kolor żółty, natomiast K to oznaczenie koloru czarnego. Wykorzystując ten model barwny, dostosowujesz swój projekt do druku i możesz mieć pewność, że wybrane przez Ciebie kolory zostaną odpowiednio odwzorowane na papierze.

Wybierz gramaturę papieru

Jeszcze przed rozpoczęciem projektowania, zastanów się, na jakim papierze zostaną wydrukowane stworzone przez Ciebie wizytówki. Najczęściej wybierane papiery mają gramaturę 280 - 300 g/m2, jednak wszystko zależy od indywidualnych preferencji Twojego klienta. Pamiętaj, że oprócz klasycznych jedno- lub dwustronnych wizytówek, możesz zdecydować się na wydruk tzw. wizytówek warstwowych. Są to wizytówki stworzone z trzech warstw. Dwie wierzchnie są zadrukowywane jak tradycyjne wizytówki, natomiast warstwa środkowa jest farbowana, dzięki czemu daje ciekawy efekt kolorowego brzegu. Weź pod uwagę to, że barwne wypełnienie może być częścią Twojego projektu.

Błysk czy mat? Wybór należy do Ciebie!

Dla Twojego projektu równie ważne będzie to, czy wizytówki zostaną wydrukowane na papierze matowym czy błyszczącym. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie gładkiego, białego papieru w wybranej  gramaturze, który następnie powleka się folią o odpowiedniej fakturze. To, czy wizytówki będą połyskliwe, czy matowe z pewnością będzie dla Ciebie ważne podczas projektowania. Pamiętaj, że profesjonalna drukarnia on-line umożliwi Ci połączenie tych dwóch właściwości.

Zmień wszystkie fonty na krzywe!

Istotną decyzją podczas projektowania wizytówek jest wybór fontów. Z pewnością wykorzystasz jakieś niestandardowe czcionki. Prawdopodobieństwo, że Twoja ulubiona drukarnia cyfrowa ma je na swoim komputerze jest raczej znikoma. Z tego powodu koniecznie przekształć wszystkie wykorzystane fonty na krzywe. Taką możliwość daje Ci zarówno Adobe Photoshop, jak i Adobe Illustrator. Jeżeli przeoczysz ten krok, istnieje duże prawdopodobieństwo, że program graficzny wykorzystywany w drukarni zamieni wybrane przez Ciebie fonty na inne.

Zawrzyj wszystkie podstawowe informacje        

Kiedy już rozpoczniesz projektowanie, pamiętaj o wszystkich istotnych informacjach, które musisz umieścić na wizytówce. Pamiętaj, że miejsca jest niewiele, a treści, którą musisz wyeksponować, jest całkiem sporo. W zależności od branży i wykonywanej przez Twojego klienta pracy ta lista będzie się nieznacznie różnić, jednak podstawowe dane, które powinna zawierać dobrze zaprojektowana wizytówka są niezmienne. Wśród nich znajdują się takie informacje, jak:

  • imię i nazwisko właściciela wizytówki,
  • zajmowane stanowisko,
  • nazwa firmy,
  • logo firmy,
  • dane adresowe,
  • dane kontaktowe.

Nie zapominaj także o tym, aby trzymać się pewnych standardów dotyczących rozmiaru wizytówki. Najczęściej spotykane wizytówki mają rozmiar 90 x 50 mm. Jeżeli zależy Ci na oryginalności, możesz pokusić się na zmianę tych parametrów, jednak pamiętaj, że ma to swoje konsekwencje. Standardowy rozmiar wizytówek jest dostosowany do wizytowników. Jeżeli potencjalny kontrahent Twojego klienta go używa, niestandardowa wizytówka może stać się źródłem jego irytacji, a w najgorszym wypadku od razu wyląduje w koszu. Jeżeli zależy Ci na oryginalności, lepiej pomyśl nad niebanalnym projektem graficznym, pozostając przy standardowych wymiarach wizytówki.

Nie zapomnij o bezpiecznym polu

Skoro mowa o grafice użytkowej i wymiarach samej wizytówki, pamiętaj, aby do swojego projektu dodać tzw. spady. Są to odstępy od krawędzi wizytówki, które zostaną odcięte w trakcie procesów wykończeniowych. Źle przygotowany plik może spowodować, że istotna część wizytówki zostanie ucięta. Z tego powodu powinieneś powiększyć czy też "wyciągnąć" tło wizytówki poza docelową krawędź druku. To powiększenie powinno mieć około 5 mm z każdej strony, jednak wszystko zależy od maszyny, która zostanie wykorzystana do przycięcia Twoich wizytówek. Zanim zlecisz druk, czy to w drukarni internetowej, czy też w stacjonarnej, upewnij się jakie spady są wymagane w tej konkretnej firmie. Co prawda, dobra drukarnia przed realizacją zlecenia powinna sprawdzić, czy w projekcie zostały uwzględnione odpowiednio szerokie spady, jednak aby mieć pewność, że efekt końcowy będzie dokładnie taki, jak założyłeś, sugerujemy, abyś sprawdził to osobiście.

Bądź precyzyjny i nie zapomnij o kreatywności!

To już wszystkie nasze porady! Projektując grafikę użytkową, nigdy nie zapominaj o technicznym wymiarze swojej pracy. Oczywiście, Twoja kreatywność i pomysłowość mają nieocenioną wartość, jednak zaniedbując techniczną poprawność i precyzję, możesz skazać swój projekt na porażkę. Zastosuj w praktyce nasze sugestie, a z pewnością się nie zawiedziesz. Jeżeli jednak masz jakiekolwiek wątpliwości, możesz wysłać swój projekt do drukarni, w której chciałbyś wydrukować swoje wizytówki. Specjaliści w dziecinie usług poligraficznych z pewnością chętnie sprawdzą Twój projekt i udzielą Ci rad dotyczących technicznych rozwiązań, prosząc o ewentualne poprawki. Nie bój się pytać! W razie potrzeby napisz lub zadzwoń do swojej ulubionej drukarni, która wydrukuje dla Ciebie piękne, a zarazem tanie wizytówki.