Druk dla grafików

Jak zaprojektować skuteczny plakat? Trzymaj się tych 7 zasad i odnieś marketingowy sukces!

Choć przeciętny przechodzień przygląda się napotkanym na ulicy plakatom tylko przez 7 sekund, plakaty reklamowe nadal pozostają jedną z najskuteczniejszych metod marketingowych. Jak się okazuje te 7 krótkich chwil w zupełności wystarczy, aby przekonać przypadkową osobę do tego, aby skorzystała właśnie z Twoich usług lub wzięła udział w organizowanym przez Ciebie wydarzeniu. Jak to możliwe? Masz niewiele czasu, a więc istotnym jest, abyś odpowiednio go wykorzystał! Przygotowaliśmy dla Ciebie 7 przydatnych porad, które pomogą Ci podbić serca Twoich potencjalnych klientów. Dowiedz się, jak powstają najlepsze plakaty i zastosuj poniższe zasady w praktyce.

1. Wybierz odpowiedni format

Jeszcze przed rozpoczęciem projektowania, konieczne będzie określenie przeznaczenia danego plakatu. Zastanów się, w jakim formacie zostanie on wydrukowany i gdzie zawiśnie. Czy rozwiesisz swoje plakaty na ulicy, czy może wewnątrz budynku? Pamiętaj także, że istotnym aspektem reklamy zewnętrznej jest ilość rozwieszonych plakatów, dlatego warto zastanowić się nad budżetem, jaki możesz przeznaczyć na konkretną kampanię. Oczywiście, wydruk wielkoformatowy jest droższy, ale inwestycja w nieduże plakaty może okazać się nieskuteczna. Przez współczesny natłok informacji możesz przebić się właśnie wielkim formatem...

2. Zadbaj o interesującą formę

... albo ciekawym projektem. Oczywiście, jedno nie wyklucza drugiego, jednak to, jak wygląda Twój plakat ma znacznie większe znaczenie niż to, jak duży on jest. Zatroszcz się o to, aby Twój projekt był naprawdę ciekawy i wyróżniał się na tle pozostałych. Odwołuj się do takich wartości jak poczucie humoru oraz inteligencja Twoich potencjalnych odbiorców. Jeżeli to możliwe, nawiązuj do aktualnych wydarzeń oraz znanych kontekstów kulturowych. Wykorzystując te metody, z pewnością zapadniesz w pamięć przypadkowych przechodniów.

3. Pamiętaj, że nadmiar szkodzi

Wspominaliśmy już o współczesnym nagromadzeniu informacji. Rozwieszając plakaty, prawdopodobnie zdecydujesz się na umieszczenie ich między innymi plakatami - na słupach reklamowych i tablicach informacyjnych w najbliższej okolicy. Tym samym powiesisz swój wydruk w towarzystwie kilku, kilkunastu, a może nawet kilkudziesięciu innych plakatów. W jaki sposób wyróżnić się z tego tłumu? Minimalizmem! Pamiętaj, że w przypadku sztuki plakatu zasada "less is more" nierzadko okazuje się kluczem do sukcesu. Na Twoim plakacie nie musisz umieszczać zbyt wielu elementów. Wręcz przeciwnie. Jedno słowo lub prosty znak graficzny często okazują się bardziej intrygujące i przykuwają uwagę odbiorcy na dłużej.  Zastanów się nad tym, co będzie dominantą Twojego projektu i skup na niej całą uwagę Twojego potencjalnego klienta. Jeżeli ten element przemówi do jego wyobraźni lub wzbudzi jego ciekawość, z pewnością zatrzyma się, aby dowiedzieć się czegoś więcej o Twojej firmie lub wydarzeniu, które organizujesz. Zanim zlecisz druk plakatów, koniecznie skonsultuj swój pomysł przynajmniej z kilkoma osobami. Zapytaj, który element plakatu zwraca ich największą uwagę i poproś o radę dotyczącą ewentualnych poprawek. Pamiętaj, aby nie pytać o to wyłącznie grafików i specjalistów od marketingu! W końcu odbiorcami Twojego plakatu będą wszyscy ludzie - dzieci i dorośli, kobiety i mężczyźni. Nie zapominaj o przeciętnym Kowalskim.

4. Pomyśl, jak chcesz być postrzegany

Zastanów się również nad tym, jaki wizerunek kreuje Twoja marka i dostosuj wzór swojego plakatu do tego modelu. Zadbaj o spójność. Z pewnością przyznasz, że kancelaria prawna potrzebuje zupełnie innego projektu niż park rozrywki dla dzieci. Kancelaria może pozwolić sobie na plakat monochromatyczny lub w wyważonych, poważnych barwach, z kolei figloraj musi postawić na druk kolorowy. Pomyśl o wartościach, jakie reprezentuje Twój biznes. Czy chcesz zaakcentować takie cechy jak profesjonalizm i zawodowstwo, czy może wolisz, aby Twoja marka kojarzyła się z radością i swobodą? Kiedy odpowiesz sobie na te pytania, projektowanie plakatów stanie się znacznie łatwiejsze! Zapoznaj się także ze znaczeniem kolorów. Jak zapewne wiesz, każda barwa wywiera na nas inny wpływ i jest przez nas inaczej odczytywana, w związku z czym pasuje do innej branży. Wykorzystaj tę wiedzę. Wybierz barwę, która pasuje do branży, w której pracujesz lub... bądź przekorny i wybierz coś, co teoretycznie w ogóle do Ciebie nie pasuje! Pamiętaj jednak, że taki wybór powinieneś w jakiś sposób uzasadnić. Możliwości jest nieskończenie wiele, a  wybór należy wyłącznie do Ciebie.

5. Oglądaj projekty najlepszych

Wszystko to brzmi bardzo prosto, a jednak w praktyce okazuje się być trudne do zrealizowania. Nie masz pomysłu na swój plakat? Inspiruj się! Przyjrzyj się najnowszym plakatom filmowym, zwróć uwagę na plakaty wywieszone niedaleko Twojego domu. Zastanów się, co Ci się w nich podoba, a czego nie chciałbyś powielać. W poszukiwaniu inspiracji buszuj w Internecie - to nieskończony zbiornik pomysłów. Odwiedzaj także galerie sztuki, przede wszystkim zaś muzea skupione wokół sztuki plakatu. Sprawdź, jakie wzorce są popularne za granicą, a co sprawdza się w naszym kraju. Pamiętaj, że nasi rodacy mają spore osiągnięcia w tej dziedzinie! Czy znasz prace tzw. Polskiej Szkoły Plakatu? Wielu zachodnich artystów uważało tę grupę za fenomen i czerpało garściami z jej twórczości. Koniecznie sprawdź dlaczego!

6. Wystrzegaj się odtwórstwa

Szukanie inspiracji to niezwykle ważny proces, jednak ważne jest, abyś nie przesadził w drugą stronę i nie powielał cudzych pomysłów. Być może jakiś plakat jest niezwykle błyskotliwy i jak ulał pasuje do Twojej firmy, jednak brak oryginalności i wykorzystywanie cudzych pomysłów jest zwykle oceniane bardzo negatywnie. Powielając pewne wzorce, ryzykujesz utratą zaufania wśród klientów, a w przypadku oczywistego przeniesienia cudzego projektu na swój plakat, możesz zostać postawiony przed sądem. Unikaj takich sytuacji jak ognia!

7. Nie zapominaj o papierze

Ostatnią radą dotyczącą projektowania i druku plakatów jest wybór odpowiedniego nośnika. Aby wydrukować dobry plakat, przyda Ci się dobra drukarnia! Wybierz jak najlepszy papier, charakteryzujący się dużą wytrzymałością i odpowiednim odwzorowaniem koloru. Pamiętaj, że to właśnie papier i odpowiednio skalibrowana maszyna drukarska, zaopatrzona w komplet oryginalnych atramentów są gwarancją nienagannego efektu końcowego. Podczas wyboru papieru, zwróć uwagę na poziom bieli. Im bielszy papier, tym lepsze odwzorowanie koloru. Nie zapominaj także, że lepszy papier przetrwa dłużej w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Jak widzisz, wybór nośnika jest ściśle związany z przeznaczeniem danego plakatu. Nie wiesz, na jaki papier się zdecydować? Pracownicy dobrej drukarni z pewnością Ci doradzą. Ale skąd wiedzieć, która drukarnia jest dobra? Sprawdź to, wysyłając maila z zapytaniem o druk cyfrowy do kilku drukarni on-line i poczekaj na odpowiedź. Profesjonaliści z pewnością nie zlekceważą Twojej prośby i chętnie Ci pomogą. Zaufaj tym, którzy potrafią zjednać sobie klientów. Jeżeli chcesz, w Internecie możesz sprawdzić opinie poprzednich klientów danej firmy lub udać się do drukarni osobiście - każda szanująca się firma oferująca usługi poligraficzne chwali się swoim portfolio i umożliwia potencjalnym klientom zapoznanie się z jakością oferowanego przez nią druku.

Przekuj proste zasady w swój sukces!

Stosuj się do wymienionych wyżej zasad, a Twój plakat z pewnością zrobi na Twoich klientach niezapomniane wrażenie i zachęci ich do udziału w organizowanym przez Ciebie wydarzeniu lub do odwiedzin w Twoim sklepie. Pamiętaj, że sposobów na sukces jest wiele, a powodzenie Twojej kampanii reklamowej zależy od jakości Twojego projektu oraz jakości wydruku. Maksymalną skuteczność zapewni Ci także odrobina wyczucia. Postaw się na miejscu swojego potencjalnego klienta i zastanów się, co przekonałoby Cię do skorzystania z Twoich usług. Już poznałeś odpowiedź na to pytanie? W takim razie czas na projektowanie.  Powodzenia!