Druk dla grafików

Jak skonfigurować projekty graficzne do druku?

Jakiego programu powinniśmy użyć?

Adobe Photoshop, Adobe Illustrator i Adobe InDesign to trzy główne opcje, jeśli chodzi o tworzenie projektów graficznych do druku. Istnieją plusy i minusy każdej aplikacji, ale zamiast tworzyć cały projekt w jednej aplikacji, należy skorzystać z indywidualnej specjalizacji każdego programu.

Photoshop jest doskonałym narzędziem do pracy z obrazami rastrowymi. Używaj go do edycji zdjęć i tworzenia wspaniałych dzieł sztuki wizualnej na tle swoich projektów.
Ilustrator jest świetnym narzędziem do tworzenia wyraźnych grafik wektorowych, ale posiada również pewne wszechstronne funkcje projektowania wydruków. Uwielbiam używać Illustratora do zadań drukowania na małą skalę, które nie wymagają wielu stron.
InDesign to solidne narzędzie do publikowania na pulpicie. Używam potężnych narzędzi do projektowania układów graficznych InDesign do tworzenia wielostronicowych projektów, takich jak broszury czy ulotki.

Tworząc projekt do druku często buduję tło w Photoshopie (nie zapomnij: 300ppi, tryb CMYK), zapisuję go jako pełnowymiarowy JPEG i umieszczam w Illustratorze. Z drugiej strony, jeśli projekt wymaga wielu stron lub długich fragmentów tekstu, będę używał zaawansowanych funkcji stronicowania InDesign, aby śledzić pełne rozkłady.

Produkty drukowane występują we wszystkich kształtach i rozmiarach. Czasami dostępne są standardowe rozmiary, takie jak A4 lub papier listowy, ale inne produkty mogą się drastycznie różnić. Weźmy za przykład wizytówki. Dokładne wymiary wizytówki będą się różnić w zależności od firmy drukarskiej. Przed rozpoczęciem wszelkich prac projektowych upewnij się, że wybierzesz dostawcę i znajdziesz jego wymagania dotyczące dokumentów, aby uniknąć konieczności późniejszego przerabiania układu. Większość firm w dzisiejszych czasach wymienia swoje produkty online i dostarcza informacji o rozmiarach lub wytycznych.

Piękno pracy w druku polega na tym, że można również tworzyć produkty na zamówienie w niestandardowych rozmiarach. To właśnie wtedy warto znaleźć lokalną firmę, którą można odwiedzić lub przynajmniej skontaktować się z firmą poligraficzną online, aby upewnić się, że jest ona w stanie zaspokoić Twoje potrzeby.

Nie zapomnij o spadach!

Jednym z kluczowych kroków podczas ustawiania dokumentów do druku jest pamiętanie, aby pomieścić spady. I znowu, dokładna ilość może się różnić w zależności od firmy i produktu, ale 3 mm lub 0,25″ to częste wartości. Spadek to obszar wokół ostatecznych wymiarów dokumentu, w którym projekt jest rozszerzony. Pozwala to na nieznaczne niedokładności podczas przycinania drukowanych arkuszy do rozmiaru. Jeśli arkusz jest lekko przesunięty, spady nie pozwolą na pozostawienie cienkiego białego paska zwykłego białego papieru na krawędzi projektu.

Photoshop nie posiada żadnych funkcji układu strony, więc musisz sam obliczyć ostateczny rozmiar spadów. Jest to jednak dość proste, powiedzmy, że pracujesz nad projektem A4 210x297mm i potrzebujesz 3mm spadu. Te 3mm są dodawane do każdej krawędzi, więc szerokość wynosi teraz 216mm (3mm+210mm+3mm = 216mm) a wysokość 303mm (3mm+297mm+3mm = 303mm).

W programach Illustrator i InDesign dostępne są opcje dodawania spadów podczas konfiguracji dokumentu. Wprowadź wymaganą ilość, a program przesunie kolorowy margines wokół krawędzi projektu.

Tylko elementy, które dotykają krawędzi Twojej konstrukcji, muszą sięgać do obszaru spadów. Zdjęcia tła lub obrazy powinny być wystarczająco duże, aby wypełnić cały obszar spadu (pamiętaj, że obszar spadu jest obcięty). Upewnij się, że Twoje logo i wszelkie elementy tekstowe są umieszczone z dala od krawędzi dokumentu, aby nie zostały przypadkowo przycięte lub nie wyglądały jakby miały spaść z krawędzi. Często przydatne jest wyznaczenie "bezpiecznego marginesu" w odległości 5-10 mm od krawędzi za pomocą prowadnic. Umieść wszystkie elementy projektu w tej bezpiecznej strefie, aby ładnie zrównoważyć swoje dzieło na stronie.

Jakiego systemu kolorów należy używać?

CMYK to standard dla projektów graficznych. Upewnij się, że ustawiłeś paletę kolorów dokumentu Photoshopa i Illustratora w trybie CMYK (nie RGB) przed utworzeniem dzieła sztuki. Spektrum kolorów, które można wyprodukować w atramencie jest znacznie mniejsze niż to, co można stworzyć za pomocą światła na monitorze, więc praca w CMYK od początku pozwoli uniknąć niechcianych niespodzianek, gdy otrzymasz świeżo wydrukowane produkty z prasy.

Kolory Pantone to inna opcja. Atramenty Pantone są gotowe do wymieszania, więc możesz zagwarantować absolutną reprodukcję kolorów, natomiast mieszanki kolorów CMYK mogą się różnić w zależności od indywidualnej kalibracji i ustawień drukarki. Większość małych zadań drukowania będzie w całości CMYK, ale jeśli potrzebujesz dokładnego dopasowania kolorów (EG: corporate identity firmy), będziesz musiał otworzyć tę bibliotekę w programie Illustrator/InDesign i dodać próbki do swojej palety. Pamiętaj, że Twoja drukarka będzie pobierać dodatkowe opłaty za korzystanie z dodatkowego atramentu, ponieważ staje się on teraz niestandardowym zadaniem.

Kolory Pantone nie są jedynym rodzajem atramentu na zamówienie, możesz również wybrać szalone kolory fluorescencyjne, atramenty metaliczne i folie metaliczne, aby naprawdę przyprawić oko Twojemu dziełu sztuki. Znowu te niestandardowe atramenty drastycznie podnoszą koszty Twoich wydruków i będą wymagały korespondencji z drukarką w celu otrzymania konkretnej instrukcji. Oczywiście nie dysponujemy metalicznymi kolorami ani foliami w Photoshopie, Illustratorze czy InDesign, więc będziesz musiał zidentyfikować te obszary swojego projektu za pomocą niestandardowej próbki kolorów spotowych z rozpoznawalną nazwą.

Jak wyeksportować swój projekt do druku?

Kolejnym czynnikiem, który może się różnić w zależności od dostawcy, jest wymagany typ pliku i sposób jego dostarczenia. Niektóre firmy zajmujące się drukowaniem online pozwalają nawet na wysyłanie plików JPEG za pomocą ich interfejsu WWW. W przypadku małych zadań bez użycia niestandardowych atramentów, plik CMYK JPEG o wysokiej rozdzielczości może być najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Jeśli plik wektorowy jest otwierany w innym programie lub wersji, można uniknąć jego dziwnego odtworzenia.

W przeciwnym razie plik EPS lub PDF do wydruku zachowa pełną jakość projektu i zachowa wszelkie niestandardowe wzory. Możesz nawet otworzyć plik PDF w programie Adobe Acrobat, aby zobaczyć, jakie próbki kolorów są używane w projekcie i zobaczyć ich indywidualne okładki atramentowe.

Podczas eksportu pliku EPS lub PDF wolę obrysować moje czcionki, aby zamienić je w bryły (nie zapisuj pliku roboczego po obrysie!). Czcionki zazwyczaj sprawiają najwięcej kłopotów, gdy plik jest przesyłany między komputerami, więc wyeliminowanie możliwości niedopasowania czcionek pozwoli uniknąć brzydkich odbitek wracających do Ciebie.

W przypadku dużych zadań drukowania w programie Adobe InDesign użyj funkcji Pakiet, aby połączyć wszystkie strony, umieścić elementy i czcionki w poręcznej paczce cyfrowej, aby wysłać drukarkę.

Być może zainteresuje Cię...

A3 POLLUX 80g/500 ark – Papier ksero 30,24 PLN Zobacz w sklepie
A3 POLSPEED 80g/500 ark – Papier ksero 26,18 PLN Zobacz w sklepie
A3 NAVIGATOR 80g/500 ark. – Papier ksero 38,30 PLN Zobacz w sklepie