Gadżety reklamowe

Czy rozklejanie wlepek jest legalne? Naklejki reklamowe jako narzędzie promocyjne

​Naklejka i wlepka to ostatnimi czasy jedna z najpopularniejszych metod reklamy zewnętrznej. Mają szerokie zastosowanie, pasują do większości branż i gałęzi biznesu, a jednocześnie cieszą się dużą popularnością wśród odbiorców. Na co zwrócić uwagę, zamawiając własną transzę wlepek i w jaki sposób wykorzystać ich potencjał?

Wlepki a polskie prawo - czy można naklejać je wszędzie?

Zacznijmy od kwestii prawnych. Polskie prawo jednoznacznie zabrania umieszczania wlepek, naklejek, plakatów i innych materiałów reklamowych w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Jak mówi art. 63a. § 1. Kodeksu Karnego:

"Kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego tym miejscem, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny."

Karą za takie postępowanie może być grzywna w wysokości do 1500 złotych, a nawet kara pozbawienia wolności, ustalona według opinii sędziego. Należy pamiętać, że wiele osób ma negatywny stosunek do naklejek reklamowych w przestrzeni publicznej, uznając je za zaśmiecanie krajobrazu i przestrzeni miejskiej. Warto wziąć to pod uwagę i nie ryzykować konsekwencjami prawnymi oraz negatywną oceną ze strony członków naszej potencjalnej grupy odbiorczej.

Narzędzie reklamy skierowane do młodych

Nie zniechęcaj się jednak! Wiedz, że naklejki i wlepki można wykorzystać na wiele różnych sposobów w całkowicie legalny sposób. Decydując się na tę formę reklamy, pamiętaj, że wlepka jest to jedno z tych narzędzi, które trafiają przede wszystkim do ludzi młodych, choć nie tylko. Zanim zdecydujesz się więc na wydruk naklejek w większej ilości, zastanów się, czy taka metoda promocji przyniesie oczekiwany skutek. Jeżeli tak, wykorzystaj jedną z poniższych metod, aby dystrybuować je w sposób efektywny i w pełni legalny.

Jak legalnie dystrybuować naklejki?

  1. Jeżeli Twój biznes jest nastawiony na klienta lokalnego, poproś o pomoc sprzedawców, pracowników kawiarni i instytucji kulturalnych w Twoim mieście. Weź ze sobą przygotowane, wycięte naklejki i przespaceruj się po najbliższej okolicy, pytając w różnych miejscach o to, czy możesz zostawić swoje naklejki na blacie, parapecie lub w miejscu przeznaczonym na ulotki. W wielu restauracjach, kawiarniach i pubach jest takie miejsce, nierzadko znajdziesz tam również przestrzeń w której będziesz mógł przykleić swoją wlepkę. Przygotuj się na ewentualną wymianę barterową - zaproponuj na przykład, że w zamian za okazaną pomoc, napiszesz o kawiarni post na Facebooku. Zrób zdjęcie ładnie rozłożonych naklejek - takie fotografie przydadzą Ci się podczas prowadzenia kampanii w social media. Nie zapomnij podziękować za poświęcony Ci czas, nawet jeżeli Twój rozmówca nie zgodzi się na umieszczenie naklejek w swoim lokalu.

  2. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, możesz dołączać naklejki do zrealizowanych zamówień, wybraną wlepkę dołącz do paragonu lub faktury. Taki podarunek z pewnością zostanie odebrany pozytywnie - każdy klient lubi otrzymać coś za darmo. Jeżeli Twoja naklejka będzie ładna, a cała transakcja przebiegnie pomyślnie, istnieje duża szansa, że Twój klient gdzieś ją przyklei - na swojego laptopa, jakiś segregator lub do kalendarza. Nawet jeśli Twojej naklejki nie zobaczy zbyt wiele osób, ten jeden klient będzie sobie przypominał o Twojej firmie zawsze wtedy, gdy weźmie do ręki przedmiot ozdobiony Twoją wlepką. Niestety, istnieje też duża szansa na to, że Twoja naklejka trafi do kosza razem z kopertą, w której wysłałeś zamówiony towar. Zastanów się więc, czy jest to opłacalna inwestycja.

  3. Organizuj różne wydarzenia promocyjne i bywaj na targach, konferencjach oraz innych spotkaniach związanych z Twoją branżą. Rozłóż stolik, na którym będziesz mógł położyć dowolne materiały reklamowe Twojej firmy, w tym także reklamowe naklejki. Opowiadaj o sobie i o tym, co robisz. Stosując tę metodę, masz pewność, że Twoje naklejki wezmą ze sobą jedynie te osoby, które są zainteresowane Twoją działalnością.

  4. Wlepiaj swoje naklejki w przestrzeni publicznej, ale wyłącznie tam, gdzie jest to dozwolone. Kontaktuj się z właścicielami danej przestrzeni, a jeżeli trzeba - uiść odpowiednią opłatę za możliwość przyklejenia wlepki. Nie powinna być ona zbyt wygórowana. Pamiętaj także o umiarze. Jeżeli przesadzisz i przykleisz swoje naklejki co kilka kroków, Twoi potencjalni klienci mogą uznać to za irytujące i wpisać Cię na swoją osobistą, czarną listę. Nawet podczas tak trywialnej czynności, jak przyklejanie naklejek, zachowuj się jak profesjonalista.

Nalepki na papierze i na folii - które lepsze?

Omówiliśmy już metody skutecznej i legalnej dystrybucji naklejek, wróćmy jednak do ich wydruku. Gdy już zaprojektujesz swoje wlepki, musisz zdecydować, na jakim nośniku chcesz je wydrukować. Do wyboru masz papier oraz folie. Każdy z tych materiałów ma swoje zalety, jak i wady. Naklejki papierowe są tańsze w produkcji i dają bardzo zadowalające efekty kolorystyczne, jednak nie są wytrzymałe - niszczą się podczas kontaktu z wodą i dość szybko blakną na słońcu. Naklejki na folii są dużo bardziej wytrzymałe (bez problemu przeżyją nawet bardzo intensywną ulewę), jednak są droższe od naklejek papierowych. Przed złożeniem zamówienia w swojej ulubionej drukarni internetowej lub stacjonarnej, warto się zastanowić, jaką rolę mają pełnić Twoje naklejki i w jakich miejscach chcesz je umieścić.

Dobry projekt graficzny - źródło sukcesu Twojej wlepki

Doświadczenie pokazuje, że najważniejszym aspektem, który decyduje o skuteczności naklejek nie jest ani podłoże, na którym zostaną wydrukowane, ani też miejsce, w którym zostaną przyklejone. Najważniejszą częścią naklejki jest... dobry projekt graficzny. Naklejka musi być estetyczna, aby Twoi klienci zwrócili na nią uwagę i chcieli ją gdzieś przykleić. Chcąc skutecznie wykorzystać swoje naklejki, poświęć dużo uwagi procesowi jej tworzenia i spróbuj spojrzeć na nią oczami potencjalnego odbiorcy. Czy Twoja wlepka przykuwa wzrok? Czy chciałbyś przykleić ją w swojej okolicy lub na swoim własnym kalendarzu, segregatorze lub laptopie? Zapytaj o opinię swoich znajomych, dowiedz się, jakie są ich pierwsze skojarzenia, gdy patrzą na Twoją naklejkę. Większości z nich spodobał się Twój projekt? To dobry znak! Wydrukuj pierwszą partię naklejek i spróbuj je rozpowszechnić, a jeżeli ten projekt okaże się sukcesem, zamów ich jeszcze więcej i świętuj nalepkowe zwycięstwo!