Gdybyś był Cadburys Marketing Manager, zrozumiałbyś znaczenie prawdziwej reprezentacji na swojej słynnej fioletowej. Ten luksusowy jedwabisty fiolet (nawet przed metalicznym wykończeniem) na tych małych batonikach uroku jest natychmiast rozpoznawalny jako atut marki.
Więc kiedy przychodzisz do drukowania broszury dla odwiedzających Cadbury World, chcesz mieć pewność, że fiolet wydrukowany na różnych powierzchniach odzwierciedla ten sam fiolet, z którego jesteś znany. Dlatego właśnie wybrałbyś kolor Spot.
Kolor spotowy to proces dopasowywania koloru do potrzeb poprzez mieszanie farb przed drukowaniem. Można to zrobić za pomocą kolorów Pantone, przy użyciu skanera lub oczami, aby uzyskać kolory na miarę.
Pantone jest firmą, która dostarcza systemy kolorystyczne do wyboru i dokładnej komunikacji koloru. Współpracują one ze wszystkimi branżami, aby mieć pewność, że kolory są znormalizowane na całym świecie, od projektanta do producenta. Drukarka może korzystać z przewodników kolorów Pantone, aby dopasować kolor i wymieszać atrament ręcznie zgodnie z recepturą dostarczoną przez Pantone.
Istnieją różne prowadnice kolorów Pantone, które można stosować podczas drukowania na różnych materiałach. Na przykład, jeśli drukujesz na niepowlekanym materiale, wówczas makijaż farby będzie musiał różnić się od makijażu materiału powlekanego, np. połysku. Wynika to z faktu, że niepowlekany materiał wchłania farbę bardziej niż materiał bardziej porowaty.
Jeśli kiedykolwiek byłeś w B&Q, być może natknąłeś się na mieszanie farb. Możesz wziąć poduszkę lub wrzucić, skanują ją i odtwarzają dokładny kolor farby, zaczynając od białego podkładu. W zasadzie jest to ten sam proces, który polega na uchwyceniu koloru spotowego, który jest potrzebny do wymieszania farb do druku.
Ostatni sposób pozwala wrócić do podstaw, przed Pantone lub technologią skanowania, dopasowania koloru za pomocą oka. Proces ten może być stosowany w przypadku, gdy wymagany jest kolor znajdujący się pomiędzy próbkami Pantone, co jest rzadkością.
Po zidentyfikowaniu koloru spotowego jest to przypadek umieszczenia go na osobnej płycie do druku na Litho lub litograficznej prasie drukarskiej. Nierzadko zdarza się, że proces druku w kolorze procesowym wymaga dodatkowego druku w kolorze spotowym.
Na przykład, oto hipotetyczny scenariusz: Duża firma, taka jak Virgin, produkująca broszurę firmową pełną obrazów, może wymagać, aby czerwony kolor Virgin był drukowany w „kolorze spotowym”. Może być on drukowany w pełnym kolorze, ale gdyby był tak specyficzny (a wiemy, że Richard Branson ma oko do szczegółów), wtedy tylko druk w kolorze spotowym byłby możliwy. Ten kolor spotowy byłby dodawany pod koniec procesu pełnokolorowego, ponieważ większość dużych pras drukarskich posiada dodatkowe „wieże” umożliwiające drukowanie kolorów „spotowych” lub „specjalnych” po głównym przebiegu kolorów procesu CMYK w jednym cyklu.
Kolor procesowy, zwany inaczej pełnym kolorem, jest terminem ogólnym związanym z procesem litograficznym, chociaż druk cyfrowy jest również pełnokolorowy przy zastosowaniu technologii CMYK. CMYK to proces dodawania kolorów Cyjan, Magenta, Żółty i Czarny (czarny jest znany jako K, ponieważ jest to kluczowy kolor) jako oddzielnych atramentów przez maszynę czteroprocesową. Różne ilości każdego koloru są dodawane w celu stworzenia innych kolorów, w sumie miliony kolorów, a wszystko to jest możliwe do osiągnięcia przy użyciu różnej wielkości kropek tuszu. Kolory te są dodawane z oddzielnych wałków w jednym przejściu papieru przez maszynę drukującą, dzięki czemu jest to szybkie i tanie przy większych ilościach.
Jest to przykład z gazety, ponieważ ten typ druku wyolbrzymia wzór „moiré” w zależności od prędkości druku i rodzaju papieru. Wzór moiré to powtarzające się punkty C,M,Y,K, tuszu, które po złożeniu razem tworzą pełne kolory, jak widać na drugim obrazie z bliska. Profesjonalna firma poligraficzna tworząca ulotki, wizytówki lub broszury miałaby wyższą jakość wykończenia niż ta, przy czym kropki są bardziej wyrafinowane, mniejsze i bliższe siebie oraz mają mniejszy kurs.
Kolor procesu produkuje doskonałe kolory, chociaż nie są one tak dokładne, jak w przypadku koloru spotowego, jeśli potrzebujesz czegoś specyficznego, jak fioletowy Cadbury – jest to główna różnica w porównaniu z kolorami spotowymi i procesowymi.
Jeśli chciałbyś stworzyć efekt metaliczny przy użyciu farby metalicznej, z pewnością potrzebowałbyś koloru spotowego, ponieważ kolor procesowy nie jest w stanie odtworzyć efektu metalicznego.
To, jak dokładnie mają być odtworzone kolory, pomoże Ci podjąć decyzję o wyborze metody druku kolorowego. Zazwyczaj kolor spotowy jest stosowany w logo firmy, aby zapewnić spójność identyfikacji marki z pozostałą częścią dokumentu, czyli kolorem procesowym. Jednak w związku z tym, że w ostatnich latach nastąpił postęp w zakresie druku pełnokolorowego, obecnie jest on tańszy w druku pełnokolorowym niż w określaniu kolorów spotowych, więc jeśli nie masz firmy, która potrzebuje materiałów do druku w innych częściach świata, to trzymając się procesu druku pełnokolorowego zaoszczędzisz pieniądze.