Zaczynając kolejny projekt, z pewnością nie raz stanąłeś przed dylematem dotyczącym kolorów. Jakie barwy wybrać? Do ilu odcieni się ograniczyć? To pytania, które zadają sobie graficy z całego świata. Na całe szczęście żyjemy w XXI wieku i możemy korzystać z wielu profesjonalnych narzędzi, które pomogą nam rozwiać wszelkie wątpliwości. Choć żadne nie odpowie nam precyzyjnie, która paleta barw będzie najlepsza, z pewnością ułatwią nam one wybór, a w razie absolutnego braku pomysłu zainspirują i pobudzą do działania.
W tym tekście przypomnimy kilka najważniejszych informacji z teorii barw, porozmawiamy chwilę o tym, jak kolor na nas wpływa, a także podpowiemy z jakich narzędzi korzystać, aby wybrać najlepszy zestaw kolorów dla Twojego projektu.
Dlaczego kolory są tak ważne?
Liczby mówią same za siebie! Eksperci twierdzą, że dla 65% klientów kolor jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na ich decyzję o zakupie produktów codziennego użytku. Oznacza to, że wybierając odpowiedni kolor mamy większą szansę na to, aby sprzedać swój projekt klientowi, bez względu na to, czy chcemy sprzedać szczotkę do włosów, wydruk wizytówek czy pomysł na start-up.
Supermoce grafików i designerów
Wiele spośród badań przeprowadzanych przez psychologów i psychiatrów udowadnia, że kolor ma wpływ na nasze emocje i nastrój. Jest to fakt, który każdy z nas mógł zaobserwować, analizując swoje zachowanie. Warto wiedzieć, że najnowsze okrycia neuropsychologii nie tylko potwierdzają te spostrzeżenia, ale też znacznie je rozszerzają. Okazuje się bowiem, że na poszczególne kolory reagujemy nie tylko emocjonalnie, ale także fizycznie! Czy wiesz, że w pomieszczeniu oświetlonym czerwoną żarówką reagujemy znacznie szybciej? To dowód na to, że na kolory reagujemy całym sobą – zarówno ciałem, jak i umysłem. Oznacza to, że wybierając ten, a nie inny kolor wpływasz na reakcję ludzi oddalonych w czasie i przestrzeni. Czy to nie brzmi jak magia lub jedna z niezwykłych umiejętności superbohatera?
Filozofia koloru i koło barw
Natura koloru może zdawać się czymś prostym, jednak w rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Problem ten ma głęboki wymiar filozoficzny. Na badaniu zagadnienia koloru łamali sobie głowę najwięksi naukowcy, poeci i filozofowie – Roger Bacon, Kartezjusz, Izaak Newton, a także Johann Wolfgang von Goethe. Jednym z owoców ich pracy jest, z pewnością Ci znane, koło barw.
To właśnie Goethe jako pierwszy zwrócił uwagę na psychofizyczny charakter zjawiska koloru. Rysując swoje koło kolorów, uznał je za „ulotne działanie i kontrdziałanie samego oka”, a do konkretnych barw dopasował cechy takie jak szlachetność, piękno, dobroć, użyteczność oraz podłość. To, co zaobserwował Goethe towarzyszy nam do dziś, kiedy staramy się opisać emocje, jakie wzbudzają w nas poszczególne kolory.
Kolory aktywne i pasywne – które lepsze dla Twojej pracy?
Jedną z zasad, jaką charakteryzuje się koło barw, jest jego podział na dwa dominujące typy kolorów. Jeden z nich związany jest z uczuciami biernymi, drugi zaś z aktywnymi. Z pewnością intuicyjnie potrafisz dopasować barwy do tych dwóch podkategorii. Kolory aktywne to barwy ciepłe (żółty, pomarańczowy, czerwony), a bierne to barwy zimne (zielony, niebieski, fioletowy). Ta podstawowa wiedza ułatwi Ci wybór odpowiedniej palety barw. Wystarczy, że odpowiesz sobie na pytanie, jaki cel ma Twój nowy projekt – czy chcesz sprowokować kogoś do działania, czy może chcesz mu przekazać ważne, merytoryczne informacje?
Czasami drogą do określenia barw, które będą sprzyjać Twojemu projektowi, jest stwierdzenie, co jest jego tematem. Powiedz to sobie jasno i wyraźnie, spróbuj użyć jednego słowa. Masz je? W takim razie wpisz je w wyszukiwarkę jednego z opisanych poniżej portali, które pomogą Ci wybrać doskonałą paletę barw do Twoich wydruków!
1. Adobe Kuler
To absolutny niezbędnik w pracy grafika. Dzięki niemu możesz stworzyć swoją własną paletę lub eksplorować palety stworzone przez innych użytkowników tej platformy. Wystarczy, że wybierzesz opcję Eksplopruj – Twoim oczom ukażą się setki różnorodnych palet. Interesuje Cię konkretny temat lub odcienie i tony konkretnej barwy? Wpisz odpowiednie słowo w wyszukiwarkę. Dla zwiększenia liczby wyszukań, używaj języka angielskiego. Możesz edytować i zapisywać wybrane palety, aby potem użyć ich we własnych pracach, które następnie możesz z powodzeniem zastosować na stronach www lub w druku, zlecając wydruk w swojej ulubionej drukarni internetowej.
2. Design Seeds
To portal będący nieskończonym źródłem inspiracji. Co prawda nie stworzysz tu swojej własnej palety, ale za to możesz czerpać garściami z pracy, jaką wykonali autorzy portalu. Obok wybranych barw znajdziesz zdjęcie, które stało się inspiracją do stworzenia danej palety. Strona jest przejrzysta, bardzo estetyczna i niezwykle pomocna w codziennej pracy grafika. Odpowiednią paletę znajdziesz tutaj przeszukując odpowiadające Ci kategorie. Pory roku, barwy, natura czy styl życia – co zainspiruje Cię dzisiaj?
3. Color Hunter
Używając strony Color Hunter, staniesz się prawdziwym Łowcą Kolorów! Wszystkie palety dostępne na tym portalu zostały stworzone na podstawie doskonałych zdjęć. Jeżeli chcesz, możesz też załadować swoje ulubione zdjęcie, a algorytm strony przygotuje dla Ciebie doskonałą paletę opartą na barwach i odcieniach obecnych na Twojej fotografii. Choć oszczędna w formie, strona Color Hunter jest naprawdę pomocna, gdy czujesz prawdziwą inspirację płynącą z kontaktu konkretnym dziełem sztuki.
Baw się kolorem i projektuj do woli!
Podstawowa wiedza i kilka przydatnych narzędzi z pewnością ułatwi Ci projektowanie graficzne, a każda drukarnia cyfrowa z przyjemnością zrealizuje wydruk Twoich projektów. Sprawdź polecane przez nas strony i zobacz, która z nich najbardziej odpowiada Twoim oczekiwaniom. Nie bój się eksperymentów! Baw się kolorem, zestawiaj je ze sobą i szukaj własnych rozwiązań. Powodzenia!