Przejdź do treści

Białe, bielsze, najbielsze… jaki papier wybrać, aby cieszyć się doskonałym wydrukiem

Białe, bielsze, najbielsze... jaki papier wybrać, aby cieszyć się doskonałym wydrukiem

​Jednym z istotniejszych parametrów papieru, który wyraźnie wpływa na jakość Twojego wydruku jest jego białość. Ten parametr jest określany za pomocą skali CIE. Im wyższy ten wskaźnik, tym papier jest bielszy. A o to przecież chodzi, prawda?

Niekoniecznie! Wszystko zależy od tego, z jakiego rodzaju wydrukiem mamy do czynienia, jaką funkcję ma on pełnić. Śnieżnobiały papier zwiększa estetykę wydruku, jednakże sprawia, że nasze oczy szybko się męczą. Zwróć uwagę na papier stosowany podczas wydruku książek – często ma on odcień kremowy, a nawet lekko żółtawy, dzięki czemu możemy spędzić więcej czasu na lekturze ulubionej powieści.

Biały papier w różnych wydaniach kolorystycznych

Oznacza to, że w praktyce należy dopasować stopień bieli papieru do konkretnego wydruku. Jeżeli planujesz druk materiałów mających charakter reprezentacyjny lub reklamowy (akta wydawane przez kancelarie prawnicze, wydruk plakatów, ulotek, ofert i innych dokumentów o charakterze reklamowym), wybierz papier o wyższym wskaźniku bieli, o lekko niebieskim odcieniu, który przez większość odbiorców uznawany jest za bielszy. Jeśli jednak zależy Ci na wydruku, który ma służyć jako materiał do czytania (książki, gazety i inne publikacje), poproś w swojej ulubionej drukarni internetowej o wydruk na papierze o żółtawym odcieniu. Odbiorcy i czytelnicy, którzy będą mieć kontakt z wydanymi przez Ciebie materiałami z pewnością odczują różnicę.

Mitologia białego papieru

Nie da się ukryć, że papier biały cieszy się większą popularnością wśród grafików, drukarzy i wydawców. Papier żółty traktowany jest często jako nośnik słabszy, mniej wytrzymały, brzydszy. Wielu osobom biały papier kojarzy się z produkcją bezdrzewną, podczas gdy papier żółty uchodzi za gorszej jakości papier drzewny. Ten mit pokutuje od wielu lat, mimo że nie ma on zbyt wiele wspólnego z prawdą. Przy dzisiejszej technologii jesteśmy w stanie produkować zarówno drzewny jak i bezdrzewny papier o tym samym poziomie bieli, jednakże wyższy poziom bieli podwyższa cenę każdego arkusza. W przypadku niektórych papierów podwyższenie poziomu bieli o jeden procent skutkuje zwiększeniem kosztów produkcji papieru nawet o kilka procent! Oczywiście ma to wpływ na cenę końcową danego papieru.

Idzie zmiana, czyli era żółtego papieru

Czy wiesz, że producenci papierów odchodzą od popularnych w Polsce i Francji jaskrawobiałych papierów o niebieskim odcieniu na rzecz tych o lekko żółtawej barwie? Okazuje się, że poza granicami naszego kraju są one znacznie bardziej pożądane, przez co większość producentów zwraca się w stronę wytwarzania bardziej opłacalnego z ich punktu widzenia papieru o ciepłym odcieniu. Oznacza to duże zmiany na rynku papierniczym – niektórzy specjaliści wróżą, że już niebawem wytwórcy papieru całkowicie zrezygnują z kosztownej produkcji papierów o bieli w odcieniach niebieskich. My sami skłaniamy się do wizji przyszłości, w której produkcja papierów tego typu zostanie znacznie ograniczona, ale nie ograniczona do zera. Może to jednak oznaczać dodatkowy wzrost cen najbielszych papierów, co prawdopodobnie zaważy na ich popularności wśród polskich grafików, wydawców i drukarzy.

Czytać:  Papier nie wychodzi z mody – papier na wybiegu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.